Een markt werkt door vraag en aanbod. In de financiële wereld heb je de prijs waarvoor een onderneming zijn product wil verkopen en de prijs waarvoor de consument het product wil kopen. Het verschil tussen deze twee prijzen wordt de spread genoemd.
In dit artikel leggen we hoe een spread ontstaat en hoe je dit kan berekenen.
Wat betekent spread?
Zoals hierboven besproken is het prijsverschil de spread. De prijs waarvoor een ondernemer bereid is zijn product aan te bieden, wordt ook wel de laatprijs genoemd.
De hoogste prijs waarvoor een consument bereid is een product te kopen, wordt de biedprijs genoemd.
De spread kan worden beïnvloed door verschillende factoren, bijvoorbeeld:
- De liquiditeit. Dit geeft aan hoe makkelijk een aandeel verhandeld kan worden. Lees daar alles over in ons artikel: Wat is liquiditeit en hoe bereken je dit?
- De volatiliteit. Dit wordt gezien als een statistische maatstaf voor de spreiding van rendementen voor een bepaald aandeel of marktindex. Lees een uitgebreide uitleg in ons artikel: Wat is volatiliteit?
- Het volume. Dit laat zien hoeveel een beleggingsproduct per dag wordt verhandeld. Producten met een hoog handelsvolume hebben een lage bied-laat spread.
Hoe ontstaat spread?
We hebben net drie oorzaken genoemd waardoor spread kan ontstaan. Hier lichten we het nader toe.
De markt werkt door vraag en aanbod. De koper wil een aandeel vaak zo goedkoop mogelijk aankopen, terwijl de verkoper er zoveel mogelijk voor wil ontvangen. Hierdoor ontstaat spread.
Dit laten we zien met een voorbeeld. De prijs van een aandeel staat op het moment op € 20,-, maar de verkoper heeft een laatprijs van € 20,10.
Het verschil tussen de bied- en laatprijs is € 20,10 - € 20,- = € 0,10. De spread is dus 10 cent.
De spread is geen vaststaand gegeven, deze verandert continu. De spread is afhankelijk van de hoeveelheid kopers en verkopers die op dat moment actief zijn op de markt.
De laatprijs stijgt wanneer er weinig aandeelhouders zijn die een aandeel willen verkopen (en het aanbod dus kleiner wordt) en deze daalt wanneer er veel aanbod is.
Voor wie is spread van belang?
Spread is een handig gegeven, maar is niet voor iedereen van belang. Ben jij bijvoorbeeld een passieve belegger en maak je gebruik van de buy-and-hold strategie? Dan heb jij aandelen voor een langere periode in je portefeuille en is de spread niet van belang.
De spread is wel van belang voor actieve beleggers en daytraders. Deze beleggers doen namelijk continu transacties en dan kan de spread verschil maken in de winst.
CFD brokers kunnen de spread gebruiken om winst te maken. Zij vergroten het verschil tussen de bied- en laatprijs zodat zij geld kunnen verdienen met elke transactie. Deze brokers passen meestal geen commissies toe.
Brokers die enkel in aandelen handelen doen dit niet. Zij gebruiken de standaard bied- en laatprijs. Deze brokers hanteren wel commissie bij elke transactie.