Skip to main content
Open een rekening

Een aandelenemissie is de uitgifte van aandelen door een (beursgenoteerd) bedrijf. Waarom geven bedrijven aandelen uit? En wat zijn de gevolgen daarvan? Je leest er alles over in dit artikel.

Wat is het doel van een aandelenemissie?

Bij een aandelenemissie geeft een bedrijf dus aandelen uit. Dit kan voor de eerste keer zijn, dan wordt het ook wel een Initial Public Offering (IPO) genoemd. Een bedrijf kan echter ook voor de tweede, derde of vierde keer nieuwe aandelen uitgeven.

Bedrijven geven aandelen uit met een reden. Ze doen dat om zo eigen vermogen aan te trekken. Het doel hiervan is om investeringen te kunnen doen of om het bedrijf te doen groeien.

Emissiekoers

De prijs waarvoor aandelen uitgegeven worden bij de emissie heet de emissiekoers. Deze prijs is vaak niet gelijk aan de nominale waarde.

Wanneer de emissiekoers wel gelijk is aan de nominale waarde van een aandelen, is het aandeel a pari geprijsd. Is de emissiekoers hoger dan de nominale waarde noemen we het boven pari. Is de emissiekoers lager dan de nominale waarde, dan spreken we van beneden pari

Gevolgen van een aandelenemissie

We weten nu waarom aandelen uitgegeven worden. Daar zitten ook een aantal gevolgen aan verbonden. We geven je hieronder zowel de positieve als de negatieve gevolgen van een aandelenemissie.

Positieve gevolgen

  • Het eerste positieve gevolg van aandelenemissie is natuurlijk het aantrekken van vermogen. Het bedrijf kan door een aandelenemissie veel meer vermogen bij elkaar krijgen om investeringen te doen. Had het bedrijf geen aandelen uitgegeven, dan had het waarschijnlijk niet kunnen doorgroeien, met minder goede prestaties als gevolg.
  • Een voordeel voor bedrijven is dat een beursgang, of de uitgifte van aandelen, meestal in het nieuws komt. Het bedrijf wordt door de media meer gevolgd. Door deze media-aandacht krijgt het bedrijf meer naamsbekendheid, wat de omzet kan verhogen.

Negatieve gevolgen

  • Er kleven ook een aantal negatieve gevolgen aan een aandelenemissie. Allereerst kan het uitgeven van aandelen ervoor zorgen dat mensen denken dat het bedrijf in financiële problemen zit. Men denkt dan dat het bedrijf meer vermogen nodig heeft om zich te kunnen redden of om schulden te betalen. Deze negatieve associatie kan ervoor zorgen dat het bedrijf een slechte reputatie krijgt.
  • Daarnaast is aandelenemissie voor al bestaande aandeelhouders niet positief. Meestal gaat door een aandelenemissie de koers van bestaande aandelen naar beneden. Dat komt doordat het bedrijf wel meer aandelen uitgeeft, maar niet per se meer waard is geworden. Om die overwaarde te compenseren worden de aandelen vaak minder waard. Ook is het mogelijk dat er helemaal niet zoveel vraag naar de aandelen is. Er is dan een overtollig aanbod, waardoor de prijs van de aandelen daalt.  Om aandeelhouders te compenseren krijgen zij soms de kans om de nieuwe aandelen als eerste, tegen een lagere prijs, mogen kopen. Dit is echter niet altijd het geval.