Skip to main content
Open een rekening

Duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Niet enkel voor bedrijven maar ook voor de consument en belegger. Hierdoor laten bedrijven en organisaties maar al te graag zien hoe duurzaam zij te werk gaan. Deze claims zijn echter niet altijd terecht. 

In dit artikel bespreken we de betekenis van greenwashing en leggen we uit hoe je het herkent.

Liever onze video over greenwashing kijken? Dat kan hier.

Greenwashing betekenis

Greenwashing betekent dat organisaties of bedrijven zich duurzamer voordoen dan ze daadwerkelijk zijn. Het is eigenlijk niets meer dan een marketingtruc. Bedrijven willen voor de klant zo duurzaam mogelijk overkomen, om zo aantrekkelijker te zijn dan hun concurrenten. 

Woorden als ‘biologisch’, ‘ecologisch’, ‘natuurlijk’ et cetera worden te pas en te onpas gebruikt door bedrijven om te laten zien hoe duurzaam ze zijn. Maar hoeveel zeggen deze woorden nou echt? In de meeste gevallen: helemaal niets. Bedrijven kunnen deze claims doen zonder er ook daadwerkelijk bewijs voor hoeven te leveren.

Greenwashing komt niet enkel voor bij milieuzaken zoals co2-uitstoot, watergebruik en duurzame energie. Ook op maatschappelijk gebied kunnen bedrijven zich duurzamer voordoen dan ze daadwerkelijk zijn. Denk aan arbeidsomstandigheden van werknemers of diversiteit in het bestuur.

Hoe werkt greenwashing?

Bedrijven doen dus aan greenwashing om zo duurzaam mogelijk over te komen. Duurzaamheid wordt steeds belangrijker in de samenleving en steeds meer mensen willen actief meehelpen aan het behalen van de duurzaamheidsdoelen. Bedrijven maken in principe dus misbruik van de goede bedoelingen van consumenten. 

Zij gebruiken bij het promoten van hun product of dienst vage termen die groen overkomen, maar dat niet per se hoeven te zijn. Denk aan ‘natuurlijk’, ‘puur’, ‘eerlijk’ of ‘eco’. 

Daarnaast zijn er bedrijven die misleidende keurmerken gebruiken die de consument doen denken dat het bedrijf aan alle criteria voldoet, maar eigenlijk nietszeggend zijn. Een goed voorbeeld hiervan is het ‘Beter leven’ keurmerk met één ster. Dit ziet er op het eerste gezicht uit alsof het om een duurzaam product gaat, maar die ene ster betekent dat het slechts aan de minimale voorwaarden voldoet.

Greenwashing herkennen

Als belegger wil je natuurlijk liever niet beleggen in bedrijven of organisaties die minder groen zijn dan ze zich voordoen. Er zijn verschillende manieren om te voorkomen dat je belegt in een bedrijf dat aan greenwashing doet.

Je kunt bijvoorbeeld kijken naar wat bedrijven doen aan het behalen van de Sustainable Development Goals en of zij voldoen aan de ESG-criteria

Vertrouw je een keurmerk niet helemaal? Met de keurmerkenwijzer van Milieu Centraal kun je eenvoudig checken of het keurmerk betrouwbaar is.

Voorbeeld van greenwashing

Een voorbeeld van greenwashing waar we allemaal mee te maken hebben, is de energiesector. 69% van de Nederlanders dacht in 2018 groene stroom te hebben, terwijl slechts 6% van de energie duurzaam werd opgewekt. 

Hoe Axento vermogensbeheer rekening houdt met duurzaamheid

Wil je duurzaam beleggen? Bij Axento nemen we het werk voor je uit handen. We beleggen je vermogen vanaf € 7.500 en doen dat goed gespreid in ETF’s en beleggingsfondsen die rekening houden met duurzaamheidscriteria.

Lees meer over onze beleggingsaanpak op onze duurzaam beleggen pagina. Ook kun je onze informatiebrochure downloaden of contact met ons opnemen voor een gratis en vrijblijvend adviesgesprek