De value factor is een factor die veel gebruikt wordt bij factorbeleggen. In dit artikel leggen we uit wat factorbeleggen is en wat de term value factor precies inhoudt.
Wat is factorbeleggen?
De value factor of waarde factor is een veelgebruikte factor bij factorbeleggen. Om te begrijpen wat de term precies betekent, is het eerst belangrijk om te weten wat factorbeleggen is.
Bij factorbeleggen stel je als belegger je portefeuille samen aan de hand van verschillende factoren. Dat kan van alles zijn, bijvoorbeeld de grootte van een bedrijf, de prestaties van een bedrijf, of de volatiliteit van aandelen in een bedrijf.
Lees meer over factorbeleggen in ons artikel: wat is factorbeleggen?.
Definitie value factor
Met de value factor wordt naar de waardering van aandelen gekeken. Er worden vervolgens aandelen geselecteerd die ondergewaardeerd zijn ten opzichte van de reële waarde. Deze bedrijven hebben vaak een lage koers-winstverhouding.
De gedachte achter beleggen in ondergewaardeerde aandelen is dat die aandelen vaak goedkoop zijn, omdat ze bijvoorbeeld tijdelijk lage groeivooruitzichten hebben. Dit komt in de toekomst vaak weer goed, waardoor er een hoog rendement uit deze aandelen te behalen valt. Wanneer je overgewaardeerde aandelen zou kopen, zijn die hun piek waarschijnlijk al voorbij en betaal je dus te veel.
Praktijkvoorbeeld value factor
Om een duidelijk beeld te schetsen van wat de value factor precies is, geven we een voorbeeld aan de hand van de aankoop van een nieuwe tv.
Mevrouw Janssen wil graag een nieuwe televisie kopen. In de elektronicawinkel valt haar oog op de nieuwste smart-tv met alle applicaties die je maar kunt bedenken. De winkelmedewerker vertelt haar dat ze 10 jaar garantie op de tv krijgt. Mevrouw Janssen wil de tv graag kopen, maar twijfelt over de prijs. Ze gaat nog een aantal andere winkels langs en komt daar dezelfde televisie tegen, met 15% korting. Dat vindt ze een betere prijs voor de televisie, dus besluit ze de tv daar te kopen.
Op deze manier gaat men bij waardebeleggen ook te werk. Als eerste is het belangrijk om te bepalen wat de belegging (in het voorbeeld de tv) waard is. Bij beleggingen wordt er dan een uitgebreide analyse uitgevoerd, om zo te bepalen wat deze waard is. In het voorbeeld geeft de 10 jaar garantie die op de tv zit de doorslag, bij beleggingen komt er natuurlijk wat meer bij kijken.
Na het bepalen van de waarde van een aandeel is, kijkt men of deze te koop zijn met ‘korting’. Dat is het geval als de aandelen ondergewaardeerd zijn.
Hoe is beleggen met de value factor ontstaan?
Beleggen met de value factor werd voor het eerst gebruikt in de jaren ‘20 van de vorige eeuw. Ben Graham en David Dodd, beide docent aan de Columbia Business School, vonden dat beleggen enkel veilig en rendabel kon door te investeren in grote bedrijven die ondergewaardeerd waren op de beurs. Ze waren allebei van mening dat deze bedrijven ooit verhandeld zouden worden voor hun echte waarde en dus in koers zouden moeten stijgen.
De theorie was goed, het is alleen lastig om in de praktijk ondergewaardeerde aandelen te herkennen. Wanneer een bedrijf een lage beursnotering heeft, kan dit namelijk talloze oorzaken hebben, en kan het ook betekenen dat het bedrijf simpelweg geen goede toekomstverwachting heeft. Er is dus veel kennis en ervaring nodig om deze ondergewaardeerde aandelen eruit te ‘vissen’.
De theorie van Graham en Dodd vormt de basis voor het waardebeleggen en een bekende investeerder die zweert bij waardebeleggen is Warren Buffett.
Wat zijn andere factoren bij beleggen?
Waardebeleggen is dus een veelgebruikte vorm van factorbeleggen. Andere belangrijke factoren zijn bijvoorbeeld de momentum factor, quality factor en de minimum volatility factor. Met deze factoren kies je bedrijven uit aan de hand van prestaties in het verleden en kies je bedrijven aan de hand van stabiele winstgevendheid en volatiliteit.