De waardering is een belangrijk aspect bij beleggen in aandelen. Je wilt een aandeel natuurlijk het liefste laag kopen en hoog verkopen. Maar hoe weet je nu of een aandeel goedkoop of juist duur is? De waardering van een aandeel helpt je hierbij. In dit artikel leggen we uit wat de waardering is en hoe je aandelen zelf kunt waarderen. Geen tijd om te lezen? Kijk dan onze video.
Wat is waardering van een aandeel?
Met de waardering kun je bepalen of een aandeel duur of goedkoop is. Er bestaat niet één definitie van waardering. In het kort komt het er op neer dat je de beurswaarde van een bedrijf vergelijkt met wat jij vindt dat een bedrijf waard is.
Vind jij het bedrijf (veel) meer waard dan de huidige waarde op de beurs, dan is het aandeel ondergewaardeerd. In theorie is het aandeel dan goedkoop en dus koopwaardig. Vind jij het bedrijf minder waard dan de huidige beurswaarde, dan is het aandeel overgewaardeerd. In dat geval zou je het aandeel niet moeten kopen.
Hoe bepaal je de actuele beurswaarde?
De beurswaarde van het bedrijf kun je bepalen aan de hand van de actuele beurskoers. Dit is de waarde per aandeel. Deze koers komt tot stand door vraag en aanbod an beleggers wereldwijd.
Op basis van de actuele koers kun je de huidige beurswaarde bepalen. Hiervoor vermenigvuldig je de actuele beurskoers met het aantal uitstaande aandelen. Stel: de beurskoers van een bedrijf is €50 en het bedrijf heeft 1 miljoen aandelen uitstaan. In dat geval is de beurswaarde 50 miljoen euro.
Het aantal uitstaande aandelen kun je eenvoudig vinden op beleggingswebsites zoals IEX.nl en Morningstar.nl.
Zelf een bedrijf waarderen
Vervolgens moet je een eigen inschatting maken van wat jij denkt dat een aandeel waard is. Beleggers gebruiken verschillende financiële ratio’s om de waardering te bepalen. Denk bijvoorbeeld aan de omzet, de winst of het dividend van een bedrijf. Meestal worden deze ratio’s afgezet tegen de huidige beurskoers of beurswaarde van een onderneming.
Belangrijke waarderingsmethodes
Er zijn tal van methodes beschikbaar om aandelen zelf te waarderen. Geen van de methodes is echter alleszeggend. Daarom is het verstandig om verschillende waarderingsmethodes mee te nemen, die voor jou belangrijk zijn. Met de verschillende waarderingsmethodes kun je bijvoorbeeld aandelen uit dezelfde sector met elkaar vergelijken.
Het waarderen van een aandeel doe je op basis van fundamentele analyse. Dat is analyse op basis van de financiële cijfers en prestaties van het bedrijf achter een aandeel. Hieronder lichten we een aantal waarderingsmethodes toe die je kunt meenemen in jouw analyse.
Koers/winst-verhouding
Een eerste maatstaf om een aandeel te waarderen is de koers/winst-verhouding. Hierbij wordt de koers afgezet tegen de winst per aandeel. Een lage koers/winst-verhouding geeft aan dat een aandeel goedkoop geprijsd is. Een hoge koers/winst-verhouding laat zien dat een aandeel relatief duur is.
Dat zou betekenen dat je aandelen met een lage koers/winst-verhouding moet kopen. Toch kun je hier niet blind vanuit gaan. Wanneer deze ratio laag is, kan dit ook op een lage winstverwachting duiden. Dat maakt een aandeel juist niet aantrekkelijk.
Koers/boekwaarde-verhouding
Deze tweede ratio zet de koerswaarde van een aandeel uit tegen de boekwaarde per aandeel. De boekwaarde is meestal gelijk aan het eigen vermogen van een bedrijf.
Een lage verhouding tussen de koers en de boekwaarde per aandeel laat zien dat een aandeel goedkoop is gewaardeerd. Een hoge verhouding geeft een duur geprijsd aandeel aan. Ook deze verhouding zegt op zichzelf niet genoeg over de koopwaardigheid van een aandeel. Alleen in combinatie met andere maatstaven kan een zinnige waardering tot stand komen.
Intrinsieke waarde
Daarnaast kun je de intrinsieke waarde van een aandeel gebruiken om het te waarderen. De intrinsieke waarde van een aandeel wordt ook wel de werkelijke waarde genoemd. Je berekent deze door de intrinsieke waarde van een bedrijf, oftewel het eigen vermogen van een bedrijf, te delen door het aantal uitstaande aandelen.
Is de koerswaarde van een aandeel veel hoger dan de intrinsieke waarde? Dan is een aandeel overgewaardeerd. Andersom is het aandeel ondergewaardeerd. Omdat je niet weet of de koers van een ondergewaardeerd aandeel gaat stijgen in de toekomst, kun je aan de hand van de intrinsieke waarde alleen niet zeggen of een aandeel koopwaardig is.
Rentabiliteit op eigen vermogen
Met de rentabiliteit op eigen vermogen kun je de winstgevendheid van een bedrijf weergeven. Deze ratio zet de nettowinst uit tegen het geïnvesteerde eigen vermogen. Is de rentabiliteit op eigen vermogen hoog, dan is het bedrijf winstgevend. De winstgevendheid van een bedrijf maakt een aandeel vaak aantrekkelijker. Een hoge rentabiliteit op eigen vermogen kan de koopwaardigheid van een aandeel daarom doen stijgen.
Discounted Cash Flow-methode
De Discounted Cash Flow-methode, oftewel de verdsiconteerde kasstroom methode, is een ingewikkeldere waarderingsmethode. Deze methode geeft de waarde van een bedrijf weer op basis van toekomstige kasstromen. Het voordeel hiervan is, dat naar de toekomst wordt gekeken. Omdat je met je belegging in de toekomst winst wilt behalen, is dit een handige methode om mee te nemen in je waardering.
Verwachtingen voor het bedrijf / de sector
Als laatste is het ook verstandig om de verwachtingen voor de toekomst in acht te nemen. Wat zijn de verwachtingen voor het bedrijf voor de komende 5 jaar? Hoe staat de sector ervoor en hoe gaat deze zich ontwikkelingen? Gaat het bedrijf grote investeringen doen? Dit helpt je om te kunnen waarderen hoe de aandelen van een bedrijf zich in de toekomst gaan ontwikkelen.