Kifid staat voor ‘Klachteninstituut Financiële Dienstverlening´. Bij dit instituut kun je terecht wanneer je een klacht hebt over bijvoorbeeld je bank of financieel adviseur. Het is een laagdrempelig alternatief voor de rechter. In dit artikel leggen we uit wat het Kifid precies doet en wanneer je er terecht kunt.
Wat doet het Kifid?
Het Kifid is een instituut dat je helpt wanneer je een klacht hebt over een financiële dienstverlener. Deze dien je eerst in bij de financiële dienstverlener zelf, maar als je binnen zes weken geen reactie krijgt, of een reactie waar je het niet mee eens bent, kan het Kifid helpen met je klacht. Als de dienstverlener niet reageert, moet dit binnen een jaar na het melden van de klacht gebeuren. Ben je het simpelweg niet eens met het besluit van de financiële dienstverlening? Dan moet je binnen drie maanden na het antwoord van de dienstverlening bij het Kifid zijn.
Het Kifid helpt de consument, zodat de consument een kans maakt tegen de financiële dienstverlener. Die heeft over het algemeen namelijk meer kennis dan de consument. Het Kifid zorgt er als het ware voor dat beide partijen een gelijk speelveld krijgen.
Het is wel een voorwaarde dat het bedrijf of de instelling waartegen je een klacht indient, is aangesloten bij het Kifid. Dat kan op twee manieren: bindend en niet-bindend. Is de onderneming bindend aangesloten bij het Kifid? Dan dient de onderneming zich aan het besluit van het Kifid te houden. Wanneer de onderneming niet-bindend is aangesloten bij het Kifid, bestaat de kans dat de onderneming niet naar het besluit luistert. Dan is de volgende stap om naar de rechter te gaan.
Je kunt je klacht enkel indienen bij het Kifid als er nog geen andere instantie uitspraak heeft gedaan over de klacht. Als de rechter of een andere geschilleninstantie al een uitspraak heeft gedaan, kan Kifid daar niets meer aan veranderen.
Zijn er soortgelijke instanties?
Je kunt als consument terecht bij het Kifid voor klachten over financiële producten. Denk aan hypotheken, verzekeringen of kredieten. Het Kifid dient als onpartijdige bemiddelaar tussen consument en onderneming. Voor klachten in andere sectoren zijn er soortgelijke instanties.
Zo kun je terecht bij de Geschillencommissie. Die helpen je bij een klacht over gekochte diensten of producten, bijvoorbeeld een telefoonabonnement, een geboekte reis, etc. De Consumentenbond wil dat het Kifid onderdeel wordt van de Geschillencommissie, omdat de onafhankelijkheid zo beter zou worden gewaarborgd.
De Ombudsman Pensioenen behandeld klachten met betrekking tot je pensioen. Als je een klacht hebt over de overeenkomst van een pensioenfonds of als je het niet eens bent met hoe je pensioenreglement wordt uitgevoerd, dan kun je daar terecht.
Voor klachten over de zorgverzekeraar kun je terecht bij Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ).
Bovengenoemden zijn natuurlijk laagdrempeligere opties dan naar de rechter stappen. Als je het niet eens bent met het besluit van deze instanties, is naar de rechter stappen ook nog een optie. Ook wanneer de onderneming zich niet aan de bindende uitspraak houdt, is de rechter de volgende stap.