Wanneer je langs een winkel loopt, zie je de mooiste producten in de etalage staan. Winkeliers doen dit bewust, zij willen hiermee de aandacht van de klant trekken zodat zij een kijkje nemen in de winkel.
Beursgenoteerde bedrijven en fondsbeheerders kunnen iets soortgelijks doen. Zij proberen zichzelf bijvoorbeeld zo positief mogelijk te presenteren in de kwartaalcijfers.
Dit fenomeen noemen we window dressing. In dit artikel leggen we uit wat het is en hoe je als belegger voorkomt dat je in deze valkuil trapt.
Window dressing betekenis
Het is niks nieuws dat beursgenoteerde bedrijven zich mooier voordoen dan dat ze in werkelijkheid zijn. Zij willen natuurlijk winst laten zien om nieuwe klanten aan te trekken.
Met window dressing kunnen eigenaren van beleggingsondernemingen hun fondsen er beter laten uitzien.
Deze eigenaren zorgen ervoor dat het bedrijf er financieel gunstig uitziet op de dag dat hun jaar- of kwartaalverslag online komt. Dit doen bedrijven door middel van verschuiving in een balans, verlies- of winstrekening. In het Nederlands noemen we dat ook wel het ‘flatteren van de balans’.
De aandelenpakketten worden door elkaar geschud. De slechte aandelen worden uit het fonds gehaald en de goede worden erin gezet.
Waarheid komt altijd naar boven
Window dressing lijkt op het eerste gezicht misschien een slimme manier om een fonds in een zo goed mogelijk daglicht te zetten. Echter, wanneer de cijfers telkens slechter zijn dan ze aan het einde van een kwartaal gepresenteerd worden, kan dit niet lang verborgen worden.
Als belegger kun je je daarom beter vasthouden aan andere cijfers dan enkel de winsten. Denk hierbij aan de cashflow: het verschil tussen de inkomsten en uitgaven van een bedrijf, gemeten over een bepaalde periode. Hiermee kun je goed bepalen of een bedrijf gezond is.