Skip to main content
Open een rekening

Misschien heb je er al eens eerder van gehoord: beleggen in turbo’s. In dit artikel bespreken we alles wat je moet weten over turbo’s en het beleggen in turbo’s.

Wat is een turbo?

Een turbo is een financieel instrument waarmee je met een hefboomwerking kunt inspelen op een stijging of daling van een belegging (onderliggende waarde). Je kunt ze gebruiken voor aandelenvalutaobligatiesindexenbeleggingsfondsen en ook grondstoffen. Een turbo wordt ook wel eens sprinter of speeder genoemd.

Wil je weten waarin je nog meer kunt beleggen? Klik hier voor een gehele pagina over verschillende soorten beleggingen.

Hoe werkt een turbo?

Met een turbo kun je profiteren van een stijging of een daling van de koers van een onderliggende waarde. Je bent in feite dus aan het speculeren op toekomstige stijgingen en dalingen met een hefboom

Long en short

Een turbo short betekent dat je profiteert als de onderliggende waarde daalt. Een turbo long is dus het tegenovergestelde. Hierbij ga je ervanuit dat de onderliggende waarde in de toekomst gaat stijgen.

Later in dit artikel lees je een turbo short uitleg en een turbo long uitleg. 

Financiering

Bij de aankoop van een turbo wordt een deel van de onderliggende waarde gefinancierd door een financiële instelling, bijvoorbeeld een bank. Hoe groter het gedeelte dat de bank financiert, des te hoger de hefboom. De hoeveelheid winst of verlies die je maakt wordt versterkt naarmate de hefboom hoger wordt. Over het gedeelte dat de bank financiert betaal je als belegger dus een rentevergoeding.

Hefboom

Turbo’s zijn populair bij beleggers vanwege het hefboom effect. Op deze manier kun je door een kleine beweging van de koers van de onderliggende waarde, grote procentuele winsten behalen. Dit brengt natuurlijk ook risico’s met zich mee. Turbo’s zijn dus minder geschikt voor beginnende beleggers.

Stop loss effect

Door snelle koerswijzigingen kan een turbo gezien worden als een risicovol product. Daarom wordt er gewerkt met een stoploss order. Door een stoploss order kun je als belegger nooit meer verliezen dan de investering. Let op: je kunt wel alles verliezen wat je hebt geïnvesteerd.

Hoe werkt het financieringsniveau?

Met een turbo long wordt het grootste gedeelte van de onderliggende waarde aangekocht door de bank. Een klein deel moet je zelf bijdragen. Als belegger betaal je ook rente over het gedeelte dat de bank meebetaalt. 

Wanneer de beurs open gaat en er een beweging is die negatief uitpakt, zijn de verliezen voor de financiële instelling, mits deze verliezen lager zijn dan het financieringsniveau. Hierdoor heb je als belegger een soort veiligheid ingebouwd zodat je nooit met restschuld komt te zitten.

In de voorbeelden hieronder wordt het financieringsniveau verduidelijkt.

Hoe werkt een turbo long?

Wij leggen de werking van een turbo long uit aan de hand van een voorbeeld. In het rekenvoorbeeld laten we de transactiekosten buiten beschouwing.

We starten met een voorbeeld waarbij je verwacht dat het aandeel Heineken gaat stijgen. De koers van Heineken staat op € 100,-. Je koopt een turbo long voor € 10,-. De bank financiert in dit geval € 90,-. Het stop loss niveau is dus € 90,-.Jij legt dus slechts € 10,- in. Je hefboom is in dit geval 10x.

Stel dat de waarde van het aandeel Heineken met 10% stijgt naar € 110,-. In dat geval heb je geluk omdat de turbo stijgt van €10,- naar € 20,-. In dit geval maakt je dus 100% winst, terwijl het aandeel Heineken eigenlijk maar 10% is gestegen.

Hoe werkt een turbo short?

De turbo short is het tegenovergestelde van een turbo long. Door short te gaan, profiteer je bij een daling van de koers.

We nemen nu het voorbeeld waarbij je wilt profiteren als de koers van het aandeel Royal Dutch Shell gaat dalen. De huidige koers van Shell is € 25,-. Je koop een turbo short voor € 5,-. De bank financiert in dit geval € 20-. Het stop loss niveau is dus € 30,-. Jij legt dus slechts € 5,- in. Je hefboom is in dit geval 5x.

Stel je hebt geluk en de koers van Shell daalt naar € 20,-. In dat geval stijgt de turbo van € 5,- naar €10,-. In dit geval maakt je dus 100% winst, terwijl het aandeel Shell eigenlijk maar 20% is gedaald.

Voordelen en nadelen van een turbo

Een turbo heeft, net als alle andere beleggingen, voordelen en nadelen. Een voordeel is dat je dus niet het hele aandeel hoeft te kopen. Een financiële instelling kan een groot gedeelte kopen: dit is het financieringsniveau. 

Een ander voordeel is dat een turbo in zekere zin voor veiligheid zorgt: je kunt nooit meer kwijtraken dan je inleg. Let wel, je kunt dus wel je hele inleg kwijtraken. 

Een nadeel van turbo’s is dat dit ‘vangnet’ ook voor de financiële instelling is ingebouwd. Dit is de stop loss order. Wanneer deze wordt geactiveerd, wordt de turbo direct verkocht. Daarnaast betaal je rente over het deel dat je leent van de bank. 

Een ander nadeel is dat je door het hefboomeffect heel snel verliezen kunt maken: met een grote hefboom kun je soms in een paar minuten al je inleg kwijtraken.

Uitgevende instellingen

Turbo’s worden door verschillende instellingen uitgegeven. BinckBank is in Nederland een hele bekende. Andere bekende uitgevers zijn ING, Commerzbank en RBS.

Door het gevaar dat turbo’s met zich meebrengen, heeft de AFM besloten om vanaf 1 oktober 2021 de regels omtrent turbo handel aan te scherpen. Hiermee wil de AFM particuliere beleggers beschermen tegen de risico’s van turbo’s. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de meerderheid van beleggers in dit product veel geld verliest. Lees daar meer over in onze blog: Wat is het gevaar van turbo's en waarom wordt nu ingegrepen?