Skip to main content
Open een rekening

Je hebt het vast wel eens langs zien komen; een crowdfunding project om een nieuw bedrijf of initiatief te steunen. Maar hoe werkt crowdfunding eigenlijk precies? En waarom kan crowdfunding interessant zijn voor beleggers? We leggen het je in dit artikel allemaal uit.

Geen tijd om het artikel te lezen? Bekijk dan onze video.

Wat is crowdfunding?

Als eerste geven uitleg over wat crowdfunding precies is. Hier komen de betekenis en de verschillende vormen van crowdfunding aan bod. Ook leggen we uit hoe crowdfundingplatforms werken.

Betekenis

Crowdfunding betekent letterlijk financiering door het publiek. Wie een crowdfunding actie opzet, wil zijn project dus laten financieren door investeringen van andere mensen of bedrijven. Dat is een alternatief voor financiering door te lenen bij de bank.

Crowdfunding komt steeds meer voor. Het wordt vooral toegepast door nieuwe bedrijven (start-ups) of door goede doelen.

Vormen van crowdfunding

Er zijn vier verschillende vormen van crowdfunding:

  • Investeerders kopen aandelen van een start-up. In ruil daarvoor ontvangen zij dividend.
  • Investeerders bieden het bedrijf een lening aan. Daarbij worden een vast maandelijks rentepercentage en de looptijd van de lening vastgesteld, zoals bij een obligatie.
  • Het bedrijf biedt zijn investeerders een tegenprestatie aan in ruil voor hun investering in het bedrijf. Investeerder mogen bijvoorbeeld gratis of met korting gebruik maken van de producten of diensten van het bedrijf.
  • Investeerders doen een donatie aan het bedrijf. Ze verwachten hier niets voor terug, maar willen het bedrijf of initiatief simpelweg steunen.

Crowdfundingplatforms

Investeerders en opzetters van crowdfunding projecten worden samengebracht op crowdfundingplatforms. Hier kunnen crowdfunders hun projecten voorstellen om de aandacht van investeerders te trekken. Investeerders kunnen op deze platforms zien welke start-ups aantrekkelijk kunnen zijn om in te beleggen.

Waarom zou je investeren via crowdfunding?

In eerste instantie denk je misschien niet aan crowdfunding als een interessante belegging. Toch zijn er verschillende redenen waarom geld investeren in crowdfunding projecten aantrekkelijk kan zijn.

Bedrijven of initiatieven steunen

Allereerst kun je natuurlijk kiezen om te investeren via crowdfunding, omdat je het betreffende bedrijf of project wilt steunen. Het rendement is dan vaak niet eens het belangrijkste doel. Je steunt vooral de doelstelling of het idee achter het bedrijf of initiatief, denk bijvoorbeeld aan projecten voor verduurzaming.

Rendement

Als belegger is het verwachte rendement van beleggingen natuurlijk belangrijk. Het kopen van aandelen van een start-up via crowdfunding kan zeker interessant zijn voor het behalen van rendement. 

Via crowdfunding kun je investeren in het bedrijf wanneer het nog in de kinderschoenen staat. Zo’n start-up heeft nog heel veel ruimte om te groeien. Wanneer het bedrijf succesvol is, kunnen de aandelen veel meer waard worden. Dat is aantrekkelijk voor beleggers.

Toegankelijkheid

Een andere reden die investeren via crowdfunding aantrekkelijk maakt, is de toegankelijkheid. Vaak kun je al meedoen vanaf een paar tientjes.

Door de lage instap bedragen, is het ook makkelijker om je vermogen te spreiden. Je kunt namelijk met kleine bedragen in verschillende projecten beleggen. Zo breng je het concentratierisico naar beneden.

Hogere rente dan de spaarrente

Voor veel mensen is de lage spaarrente de reden om naar alternatieven te zoeken om hun vermogen te behouden of te laten groeien. Bij crowdfunding is de rente die investeerders ontvangen over de lening over het algemeen hoger dan de spaarrente. Daarnaast wordt er elke maand een deel van de lening afgelost. Dat zorgt ervoor dat veel mensen kiezen voor investeren via crowdfunding.

Nadelen van crowdfunding

Er zit echter ook een belangrijk nadeel aan investeren door middel van crowdfunding. Net als elke vorm van beleggen, brengt ook crowdfunding risico met zich mee. Wanneer je investeert in een bedrijf loop je altijd het risico dat het bedrijf het niet redt en failliet gaat.

Bij crowdfunding is deze kans vrij groot, omdat het meestal gaat om nieuwe, startende bedrijven. Deze hebben over het algemeen een grotere kans op omvallen dan bestaande bedrijven. Daarom wordt geadviseerd om niet meer dan 10% van je vrije vermogen te investeren in crowdfunding.