Misschien heb je de term free lunch wel vaker gehoord. Het heeft niet per se iets met beleggen te maken, maar wordt toch regelmatig in de mond genomen door beleggers. In dit artikel leggen we uit hoe dat zit.
There ain't no such thing as a free lunch
There ain’t no such thing as a free lunch is een term die populair werd nadat deze in de jaren '60 gebruikt werd in een roman van Robert A. Heinlein.
Het gezegde komt waarschijnlijk uit het einde van de negentiende eeuw. Het zit zo: cafés in Amerika gaven klanten een gratis lunch. Dat leek een mooie deal voor de klanten. De bedoeling ervan was echter dat het café dan met de verkoop van drankjes een grotere omzet zou maken. En dat bleek ook zo te zijn.
Met andere woorden: ‘gratis’ bestaat niet. En dat gaat niet alleen om geld. Zo kan je Facebook account bijvoorbeeld gratis zijn, maar de prijs die je daarvoor betaalt, is het delen van je gegevens in plaats van geld.
Wat heeft het dan met beleggen te maken?
De term ‘free lunch' betekent in de beleggingswereld ‘gratis geld’ of ‘zonder risico’. Maar let op, zonder risico geen rendement. Daarom wordt de term van cynisch gebruikt wanneer andere beleggers denken dat ze de kip met de gouden eieren hebben gevonden. There ain’t no such thing as a free lunch.